بسمه تعالی

مرکز بهداشت و درمان دانشگاه صنعتی امیرکبیر بعنوان تنها متولی امور بهداشتی – درمانی دانشگاه تقریباً از بدو تأسیس دانشگاه مشغول فعالیت بوده و از معدود مراکز بهداشتی – درمانی دانشگاهی است که موفق به دریافت مجوز فعالیت و پروانه تأسیس از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گردیده و به منظور دستیابی به دانشگاه سالم اقدام به بستر سازی در زمینه های بهداشتی و درمانی دانشجویان ،کارکنان و اساتید نموده است.
مرکز بهداشت و درمان همه روزه( به جز پنجشنبه ها و ایام تعطیل )از ساعت ۷:۳۰ صبح لغایت ۱۹:۳۰ بصورت یکسره فعال بوده و دانشجویان عزیز می توانند با همراه داشتن دفترچه بیمه خود از خدمات این مرکز بهره مند گردند.

خدمات مرکز بهداشت و درمان:

الف ) پزشک عمومی: همه روزه (صبح و عصر )
این  مرکز  با بکار گیری چهار پزشک عمومی (دکتر اسلامی ،دکتر شفایی زاده ،دکتر حسامی ،دکتر علوی نیا )به ویزیت بیماران مراجعه کننده پرداخته اند.

الف -۱- ویزیت بیماران:
فر آیند ویزیت بیماران به شرح ذیل می باشد
۱- دریافت قبض از منشی
۲- مراجعه به پزشک مقیم جهت معاینه
۳-صدور  معرفی نامه به آزمایشگاه زند در صورت نیاز به انجام آزمایش .
۴- صدور معرفی نامه به رادیولوژی بزرگمهر در صورت نیاز به انجام رادیوگرافی.
۵- ارجاع به واحد پرستاری در صورت نیاز به خدمات اورژانس.
الف _۲ اعزام بیمار
در صورتیکه بیمار مراجعه کننده  وضعیت اورژانسی داشته و یا نیاز به مرکز مجهزتری داشته باشد جهت اقدامات تکمیلی توسط آمبولانس و یک نفر همراه (پزشک یا پرستار )به بیمارستان اعزام می گردد .
الف_۳  تکمیل فرمهای سلامت تربیت بدنی.
دانشجویان  با هماهنگی قبلی و بر اساس نوبت مراجعه نموده و ویزیت می شوند در صورت نداشتن منع فعالیت بدنی فرم سلامت امضاء می شود  .
الف_۴ ویزیت کودکان مهد کودک.
الف _۵ جراحیهای کوچک.
د رمواردی که فرد مراجعه کننده به مرکز دچار پارگی یا جراحت در بدن خود شده باشد( در زمین ورزش، محیط دانشگاه و یا کارگران درحین کار )چنانچه پارگی عمیق نبوده و نیاز به جراحی نداشته باشد،‌ توسط پزشک مقیم بخیه می شود. در صورتی که خونریزی فعال بوده( پارگی شریان )‌و یا همراه با شکستگی باشد، بعد از اقدامات اولیه پرستاری، بیمار به مراکز مجهز اعزام می گردد.

ب )پزشکان متخصص:
ب_۱ فرآیند ویزیت پزشک متخصص :
۱- تعیین وقت قبلی.
۲- دریافت قبض از منشی.
۳- مراجعه به پزشک متخصص.
۴- ادامه روند درمان مانند فرآیند ویزیت پزشک عمومی می باشد.

ج_ دندانپزشکی عمومی : همه روزه( صبحها و عصرها )‌.
مرکز بهداشت ودرمان با بهره گیری از سه دندانپزشک( خانم دکتر ایرانی و آقای دکتر مداح صبحها و آقای دکتر سروش بعد از ظهرها )و یک دستیار دندانپزشک خدمات ذیل را به مراجعین ارائه می نمایند :
ترمیم دندان با آمالگام، ترمیم دندان با کامپوزیت، عصب کشی، رادیو گرافی، جرمگیری و بروساژ، پانسمان و کشیدن دندانهای قدامی، خلفی و عقل .
ج_۱فرآیند ویزیت دندانپزشکی :
۱- معاینه اولیه توسط دندانپزشک و تعیین وقت  برای اقدامات بعدی.
۲- انجام اقدامات درمتنی در موعد مقرر.
تبصره :در صورت تأخیر بیش از ۱۵ دقیقه یا عدم مراجعه ، وقت قبلی کنسل می گردد.
بیمار باید عدم امکان حضور را ۴۸ ساعت قبل ا زوقت رزرو شده به واحد دندانپزشکی اطلاع دهد.
درصورت مراجعه با تأخیر زیاد درخواست  هر گونه وقت مجدد ،  به  منزله درخواست وقت جدید بوده و مستلزم  پرداخت  هزینه  می باشد.
چنانچه به دلیل عدم حضور بموقع پزشک ، نقص دستگاهها ، قطع برق و…ارائه خدمات به بیمار مقدور نباشد وقت مجددی بدون پرداخت وجه برای وی ، رزرو می گردد.

د-خدمات پرستاری:
د-۱ خدمات پرستاری شامل:

تزریقات، پانسمان، سرم تراپی، نوار قلب، شستشوی گوش و کنترل فشار خون.

این واحد با یک کارشناس پرستاری خانم(خانم حامد )و یک پرستار آقا( آقای مجیدی ) به مراجعین ارائه خدمت می نماید.
د-۲ فرایند دسترسی به خدمات پرستاری:
۱- دریافت قبض از منشی.
۲- مراجعه به واحد پرستاری جهت کلیه امور تزریقات، سرم تراپی، پانسمان، نوار قلب و کنترل فشار خون.

ه- خدمات اورژانس:‌ که شامل امداد رسانی سریع به بیماران اورژانسی یا آسیب دیدگان در سطح دانشگاه می باشد. طی تماس تلفنی( داخلی ۴۹۹ )با مرکز بهداشت، آمبولانس و تیم امدادی به محل مورد نظر اعزام و اقدامات اولیه اورژانس توسط ایشان بعمل می آید.
فرآیند خدمات اورژانس خارج از مرکز:
– تماس با مرکز مبنی بر وجود بیمار بدحال.
– اطلاع به پرستار و آمبولانس جهت اعزام به محل با هماهنگی پزشک.
– اعزام به محل و انجام اقدامات اولیه.
– معاینه و تشخیص  اولیه توسط کارشناس پرستاری.
– تماس با مرکز و هماهنگی با پزشک مقیم جهت انجام اقدامات دارویی.
– درصورت عدم بهبودی انتقال بیمار توسط آمبولانس به مرکز بهداشت و درمان طبق صلاحدید پزشک.
– در صورت نیاز به مراکز درمانی مجهزتر انتقال بیمار توسط آمبولانس به بیمارستان طبق صلاحدید پزشک.
-اقدامات سر پایی :
در ابتدای امر بیمار به بخش اورژانس بیمارستان منتقل شده و پس از پذیرش در بیمارستان فرم مخصوص بیماران اورژانسی خارج از مرکز بهداشت و درمان توسط مسئول بخش اورژانس یا مسئول پذیرش مهر شده و فرم جهت بررسی نهایی توسط مسئول فنی هر شیفت به مرکز برگردانده می شود .
– اقدامات بستری :
در صورت نیاز به بستری در بخشهای غیر اورژانس جهت کاهش هزینه های درمانی و براساس قرارداد منعقده بین مرکز با بیمارستانهای صدر و شهید مصطفی خمینی ، فرم معرفی نامه به بیمار ارائه می گردد.
– بعد از ترخیص، هزینه های پرداخت شده توسط بیمار در صورت ارائه صورتحساب، پس از بررسی مرکز بهداشت و درمان توسط اداره کل امور دانشجویی قابل پرداخت خواهد بود.
“لازم به یاد آوری است که معرفی نامه جهت بیمارستانها در خوابگاها نیز موجود است که در مواقع اورژانس( غیر از ساعات فعالیت مرکز بهداشت )به دانشجویان ارائه می گردد”.

و- خدمات بینایی سنجی:
خدمات بینایی سنجی این مرکز توسط یکنفر کارشناس اپتیومتریست انجام می گردد این خدمات شامل :
۱٫ تعین، تجویز و ساخت عینک های طبی.
۲٫ تجویز لنز.
۳٫ تشخیص بیماریهای چشمی و ارجاع به پزشک.
۴٫ درمان تنبلی چشم و درمان غیر جراحی انحرافات چشمی.
۵٫ اورژانسهای چشمی به صورت محدود.
و_۱فرآیند خدمات بینایی سنجی مرکز به شرح ذیل می باشد:
۱-تعیین وقت قبلی.
۲-  دریافت قبض از منشی.
۳- مراجعه به واحد بینایی سنجی بر اساس تعین وقت قبلی.
۴- تحویل عینک در صورت نیاز.

د)امور مالی اداری:

فعالیت های امور اداری شامل موارد ذیل است:
۱- پاسخگویی به مراجعین مرکز بهداشت و درمان شامل صدور قبض، نوبت دهی پزشکان.
۲- پاسخگویی به تماس های تلفنی.
۳- تایپ نامه های اداری.
۴- تایپ نشریه دانشگاه سالم.
۵- بایگانی کلیه نامه های رسیده ، ارسالی و …
۶- تنظیم امور مربوط به گواهی های پزشکی کارمندان و دانشجویان.
۷- امور مربوط به هماهنگی برون بخشی ،‌درون بخشی.
۸- امور مالی مرکز از قبیل :درآمدها، تنخواه وبیمه ها …
فرآیند مالی:
شامل هزینه و درآمد می باشد.
د_۱_ الف) فرایند هزینه در قالب خرید لوازم مصرفی و غیر مصرفی:
۱- درخواست کتبی لوازم مورد نیاز.( اعم از مصرفی و غیر مصرفی )
۲- موافقت مسئول مرکز بهداشت و درمان.
۳- ارسال به معاونت دانشجویی جهت تأیید نهایی و تأمین بودجه.
۴- خرید توسط مأمور خرید دانشگاه و تحویل به مرکز بهداشت.
د_۱_ ب) فرآیند درآمد:
۱- دریافت وجوه نقدی از مراجعین ( اعم از پزشکی ، پرستاری ، دندانپزشکی و بینایی سنجی )
۲- جمع آوری هفتگی وجوه نقدی و واریز به حساب دانشگاه بصورت مستمر
۳- جمع آوری نسخ بیمه خدمات درمانی و تأمین اجتماعی و ارسال ماهانه به مراکز بیمه.
۴- واریز مبالغ درخواستی توسط سازمانهای بیمه گر بصوت ماهانه به حساب دانشگاه.
د)امور خدمات و امین اموال.

ز-_خدمات بهداشتی:

خدمات بهداشتی شامل: خدمات بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای می باشد.
خدمات بهداشت محیط:
– کنترل و حفظ سلامت مواد غذایی از طریق:
۱- بازدید از کلیه واحدهای تهیه ،تولید و توزیع مواد غذایی.
۲- نظارت بر سلامت کارکنان مراکز تهیه و توزیع و نگهداری مواد غذایی.
۳-ارتقاء آگاهیهای بهداشتی کارکنان مراکز تهیه و توزیع و نگهداری مواد غذایی.
۴- نظارت بر مبارزه و کنترل حشرات و جوندگان موذی با اولویت بهسازی.
۵- نظارت بر بهداشت اماکن عمومی اعم از خوابگاه ،آرایشگاه و …
۶- نظارت بر دفع بهداشتی زباله.
۷- حفظ و نگهداری از استاندارد ایمنی دریافت شده  Ohsas 18001
۸- رسیدگی به شکایات بهداشتی و موارد ارجاع.
۹- تهیه وتدوین بروشور های آموزشی مرتبط با مسائل بهداشتی.
۱۰- نظارت بر  و گندزدایی اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی.
۱۱- نظارت بر بهداشت آب از طریق:
۱۲- بازدید از شیرهای برداشت( خروجی).
۱۳- انجام کلرسنجی با دستگاه کلرسنج.
۱۴-آشنایی دانشجویان و کارمندان با واحد بهداشت محیط.

خدمات بهداشت حرفه ای:
۱- بازدید ، شناسایی ، اندازه گیری ، ارزیابی و کنترل عوامل زیان آور درمحیط کار:
۲- بررسی علل حوادث در محیط های کار و آموزش.
۳- جمع آوری اطلاعات اولیه در خصوص فرآیندهای آموزشی.
۴- جمع آوری اطلاعات اولیه از نحوه کار ماشین آلات و وسایل.
۵- جمع آوری اطلاعات اولیه از عوامل زیان آور موجود.
۶- تهیه آمار اولیه درخصوص نوع حادثه ، علت وقوع ، ساعت وقوع ، آمار مراجعین به مرکز بهداشت ،  میزان آسیب و شدت حادثه.
۷- تهیه  فرم حادثه.
۸- ارائه راهکار جهت پیشگیری ا زوقوع احتمالی ، مجدد و مشابه حوادث.
آموزش :
– آموزش چهره به چهره و گروهی دانشجویان و پرسنل درخصوص رعایت اصول ایمنی در کار، شناخت نقاط خطر و استفاده از وسایل حفاظت فردی هنگام کار در کارگاه های آموزشی و آزمایشگاه و…..
پیشنهاد جهت ساماندهی و بهبود سیستم ایمنی در  زمینه های ساختمان ، حریق ، الکتریسیته ، آلاینده های شیمیایی ، خطرات دستگاهها و …..
تکمیل فرمهای گزارش نواقص و بازدیدهای بهداشتی ازکارگاهها و آزمایشگاهها و بررسی نواقص موجود و اولویت بندی ریسکها جهت پیشبینی اقدامات لازم.
تهیه و توزیع  پمفلت های آموزشی در خصوص ایمنی و بهداشت کار.
تهیه و تکمیل چک لیستهای ارزیابی خطرات و عوامل زیان آور در خصوص برق، حریق، ماشین آلات، ساختمان، مواد شیمیایی و ارگونومی.
بررسی سیستم ایمنی حریق دانشگاه و بازدید از تجهیزات اطفاء حریق.
ح- خدمات تکمیلی مرکز بهداشت و درمان:
طرح سلامت:
مرکز بهداشت و درمان دانشگاه از مهر ماه۱۳۸۳ اقدام به تشکیل پرونده سلامت برای دانشجویان جدید الورود نموده که هدف از این طرح ارزیابی سلامت و کشف بیماریهای احتمالی دانشجویان می باشد.
سال ۱۳۸۵ سومین دوره  انجام طرح سنجش سلامت دانشجویان جدید الورود در قالب ویزیت پزشک عمومی، دندانپزشکی و بینایی سنجی گردید.
نحوه اجرای طرح سلامت:
– قبل از ثبت نام ترم جدید، مرکز بهداشت و درمان اقدام به تهیه فرمهای نوبت دهی نمود  که نمونه آن پیوست می باشد . در این فرم ساعت و تاریخ مراجعه درج شده و به تعداد کافی دراختیار کلیه واحدهای آموزش دانشکده ها قرا رگرفت تا به هر دانشجو یک فرم داده شود.
– اقدام مرکز بهداشت برای ملزم نمودن دانشجویان جهت مراجعه ،‌منوط کردن ارائه کارت دانشجویی توسط اداره کل آموزش به تکمیل پرونده سلامت و مهر مرکز بهداشت و درمان بوده که این امر منجر به مراجعه تقریباً همه  دانشجویان و انجام معاینه سلامت می گردد.
– در بدو ورود دانشجو به مرکز بهداشت و درمان یک پرونده جهت وی تشکیل گردید. در ابتدا صفحه اول این پرونده توسط دانشجوو براساس  اطلاعات شخص وی تکمیل شد.
– پس از این کار دانشجو به واحد پرستاری مراجعه نموده ، معاینه قد ، وزن و بینایی سنجی انجام می گرفت و نتایج آن درپرونده ثبت می گردید. چنانچه در معاینه بینایی سنجی مشکلی دیده شد “کلمه ارجاع” توسط کارشناس پرستاری درقسمت مربوطه نوشته شده که بایستی با نوبت قبلی برای تعیین نمره عینک به اپتومتریست مقیم درمرکز مراجعه نماید.
– مرحله بعد مراجعه به پزشک عمومی مقیم مرکز به منظور معاینه کلی بود که صفحات دوم و سوم پرونده براساس این معاینه تکمیل می گردید . پزشک قبل از معاینه به بررسی پاسخهای دانشجو در صفحه اول پداخته و براساس آن معاینه را تکمیل نموده است . اگر در معاینات انجام شده پی گیری خاصی لازم نبود ، قسمت پائین مهر و امضاء‌شده و معاینه تکمیل می شده . در غیر اینصورت اقدامات تکمیلی اعم از انجام تستهای پاراکلینیک ویا مراجعه به متخصص در پرونده درج شده و در نهایت پس از انجام اقدامات درخواست شده نتیجه نهایی در پرونده ثبت می گردید.
– قسمت آخر معاینات مربوط به واحد دندانپزشکی بود که توسط دستیار یا دندانپزشک انجام گرفته و براساس آن نیاز به خدمات دندانپزشکی درپرونده درج می گردید.
لازم به ذکر است که کلیه اقدامات مذکور در ضمن انجام امور روزمره مرکز انجام پذیرفت.
زمان سنجی مراحل مختلف طرح سلامت:
هدف از معاینه سلامت ،‌کسب سوابق پزشکی دانشجو و ارزیابی صحت و سلامت و یا کشف بیماریهای احتمالی توسط گروه پزشکی بود.

خدمات پژوهشی،علمی مرکز بهداشت و درمان:
مرکز بهداشت و درمان در جهت ارتقائ سطح بهداشت در کنار فعالییت های جاری خود اقدام به فرهنگ سازی در زمینه های مختلف بهداشتی و درمانی نیز نموده است. از جمله:
۱- برگزاری کلاسهای آموزشی :
کلاسهای آموزشی توسط کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بصورت دوره ای و با اعلام قبلی انجام  پذیرفت . حضورفعال دانشجویان در این کلاسها ضمن ارتقای سطح اطلاعات بهداشتی آنان برگزاری اینگونه کلاسها را بصورت مستمر و مداوم تضمین خواهد نمود.
۲- انتشار ماهنامه دانشگاه سالم : که اولین شماره آن بمناسبت بازگشایی دانشگاهها ،‌ درشهریور سال منتشر  گردید.دراین ماهنامه سعی شده است تا مسائل بهداشتی و درمانی موردنیاز دانشجویان با صحیح ترین ،‌ علمی ترین و در ضمن ساده ترین شکل درج گردد.
۳- چاپ بروشورهای آلودگی هوا و رعایت اصول ایمنی هنگام کار با کامپیوتر.
۴- تهیه جزوات آموزشی در خصوص ایمنی آزمایشگاه ها.
۵- بررسی سیستم ایمنی حریق دانشگاه و تهیه کتابچه راهنما.
۶- تهیه MSDS ( برگه اطلاعات ایمنی مواد )‌برای بیش از ۱۵۰ ماده شیمیایی مصرفی دانشگاه.
در راستای افزایش سطح علمی و عملی مرکز بهداشت اقدام به تحقیق و بررسی و انجام امور پژوهشی نیز نموده است که در ذیل چند نمونه از آنها ذکر گردیده است.
۷- بررسی استقرار سیستم مدیریت زیست محیطی iso14001 در خوابگاههای دانشجویی دانشگاه صنعتی امیر کبیر.
۸- بررسی استقرار سیستم تفکیک از مبدا زباله با همکاری سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری.
۹- بررسی آلودگی صوتی کارگاه دانشکده نساجی.
۱۰- بررسی میزان میدانهای الکترو مغناطیسی در کارگاه ماششین های الکتریکی و آزمایشگاههای فشار قوی دانشکده برق.